Zapisz się na biuletyn RetailTech News!

Omnicommerce to przyszłość retailu. Raport Klarny

Czytaj dalej
Omnicommerce to przyszłość retailu. Raport Klarny

Handel detaliczny od momentu wybuchu pandemii przechodzi ciągłe transformacje. Dla retailerów, aby pozostali konkurencyjni i osiągnęli sukces, kluczowe jest śledzenie trendów i reagowanie na nie. A według trendów najlepszą strategią dla firm z branży handlu detalicznego będzie już niebawem omnicommerce. Potwierdza to raport przygotowany przez fintech Klarna.  

Urodzinowy raport

Firma Klarna kończy w tym roku 18 lat. Ten szwedzki fintech stawia na innowacje i chętnie korzysta m.in. ze sztucznej inteligencji. Z okazji swojego “wkroczenia w dorosłość” w kwietniu br. przeprowadził ankietę wśród ponad 5000 konsumentów z USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec i Szwecji. Celem tego badania było ustalenie kluczowych trendów, które podczas nadchodzących 18 lat będą kształtowały handel detaliczny. Wnioski zawarto w raporcie „The Future of Retail”.

Generacja Z oczekuje omnicommerce

Najważniejszym wnioskiem płynącym z badania jest ten, że młodsze pokolenie (osoby w wieku 18-26 lat, czyli generacja Z), które za chwilę będzie w największym stopniu decydować o przychodach branży retail, oczekuje, że postęp technologiczny będzie miał wpływ na ich doświadczenia zakupowe. Retailerzy powinni więc w swoich działaniach kierować się strategią omnicommerce. Dzięki szerokiemu i umiejętnemu wykorzystaniu innowacyjnych technologii, zapewnia ona klientom spersonalizowane doświadczenie i płynność procesu zakupowego

W odróżnieniu od strategii omnichannel, która opiera się na rozpoznaniu preferencji klienta i zapewnieniu harmonijnej obecności marki w różnych kanałach sprzedaży, celem omnicommerce jest stworzenie spójnego doświadczenia zakupowego end-to-end, bez względu na to, gdzie i w jaki sposób klient dokonuje zakupu lub wchodzi w interakcję z marką. Więcej informacji o tych dwóch strategiach znajdziecie w naszym wpisie Omnicommerce vs multichannel: Jakie są różnice i korzyści dla biznesu?.

Więcej personalizacji i wykorzystania zaawansowanych technologii

W nadchodzących latach konsumenci oczekują od branży retail coraz lepszej personalizacji podczas przechodzenia przez proces zakupowy. Nie będą tolerować nijakich, ogólnych doświadczeń.

Ponad trzy czwarte przedstawicieli generacji Z uważa, że wykorzystywanie w sklepach rozwiązań opartych na rozszerzonej rzeczywistości (AR) poprawi ich doświadczenia zakupowe, a 27% twierdzi, że będą one standardem w sklepach detalicznych w niedalekiej przyszłości.

56% pokolenia, które niedawno wkroczyło lub zaraz wkroczy na rynek pracy, chce, aby zakupy były bardziej spersonalizowane, a 42% jest przekonanych, że tak się stanie – zarówno jeśli chodzi o sklepy stacjonarne, jak i online.

Era robotów

Dwie trzecie (66%) pokolenia Z uważa, że doręczenie towarów do konsumenta będzie w przyszłości w pełni zautomatyzowane. Dostawy produktów zakupionych online, a przynajmniej większość z nich, będzie obsługiwana przez roboty i drony – zwiększy się wykorzystanie AI w logistyce.

Blisko jeden na czterech przedstawicieli generacji Z uważa, że nie będzie musiał przymierzać odzieży w sklepie, ponieważ robot lub osobisty asystent AI (voicebot lub chatbot) podpowie mu, które ubrania najlepiej pasują do jego wymiarów i stylu ubierania się. 

Choć trzeba dodać, że nie wszyscy badani są gotowi na to, aby roboty pomagały im przy doborze garderoby. Kiedy respondentom zaoferowano opcję pomocy robota przy pomiarach, 37% było gotowych i nie mogło się tego doczekać, ale aż 31% stwierdziło, że opuści sklep, a 33% było niezdecydowanych.

Sklepy stacjonarne wciąż będą ważnym elementem handlu detalicznego

Badanie Klarna przynosi potwierdzenie tezy, która głosi że sklepy stacjonarne nadal będą chętnie odwiedzane przez konsumentów. 69% badanych przez Klarnę wybrałoby dziś tradycyjny sklep zamiast cyfrowego. Co więcej, 58% przewiduje, że nawet w 2041 roku postąpiłoby podobnie.

Oczywiście, podczas swojej podróży zakupowej, konsumenci będą mocno “przeplatać” kanał tradycyjny z internetowym. Zakupy online robią zazwyczaj ze względu na ich wygodę, ale sklepy stacjonarne zapewniają im takie doświadczenia, których ecommerce nie jest i nigdy nie będzie w stanie w pełni odtworzyć. Oczywiście, aby klienci chętnie odwiedzali dany sklep będzie on musiał oferować im innowacyjne rozwiązania (takie jak np. wspomniane wcześniej AR).

Co nie powinno chyba nikogo dziwić – duża część badanych (57%) zgadza się ze stwierdzeniem, że większość sklepów tradycyjnych będzie w niedalekiej przyszłości obsługiwać tylko płatności bezgotówkowe. A 33% respondentów z pokolenia Z uważa, że nastąpi to już w ciągu 5 lat.

Zainteresowany wprowadzeniem rozwiązań omnicommercowych w twojej firmie? Czytaj więcej o naszym modułowym produkcie Omnicommerce for RETAIL.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.

Zapewniamy wygodniejsze i bezpieczniejsze ZAKUPY
KLIENTOM naszych KLIENTÓW.