Zapisz się na biuletyn RetailTech News!

Polski konsument na zakupach spożywczych – automatyzacja, aplikacje
i nagrody za lojalność

Czytaj dalej
Polski konsument na zakupach spożywczych – automatyzacja, aplikacje<br> i nagrody za lojalność

Najnowszy raport firmy Inquiry „Zakupy spożywcze 2025” pokazuje, że podczas kupowania produktów spożywczych coraz chętniej korzystamy z rozwiązań, które zapewniają nam wygodę i oszczędności. Kasy samoobsługowe czy – kojarzone raczej z innymi kategoriami produktów – aplikacje mobilne oraz programy lojalnościowe, to już codzienność dla ogromnej większości Polaków podczas robienia zakupów spożywczych. Z punktu widzenia retailera te rozwiązania są więc niezbędne, aby osiągnąć sukces na rynku.

Dominacja dyskontów i kas samoobsługowych

Jak wynika z raportu firmy Inquiry „Zakupy spożywcze 2025”, 81% Polaków robi zakupy spożywcze w dyskoncie przynajmniej raz w tygodniu (w tym 20% codziennie lub prawie codziennie). Sklepy tego typu są absolutnymi liderami i to niezależnie od wieku badanych – supermarkety (63% konsumentów robi tam zakupy spożywcze przynajmniej raz w tygodniu), hipermarkety (62%), czy sklepy specjalistyczne (piekarnie, mięsne, warzywniaki) są dużo mniej popularne. A zakupy przez internet? Wciąż są w mniejszości – e-grocery pozostaje niszowe, choć zauważalny jest delikatny wzrost zainteresowania platformami z dostawą do domu.

Jak pokazują zawarte w raporcie dane, 85% Polaków korzystało z kasy samoobsługowej przynajmniej raz, co oznacza wzrost r/r o 3%. Wśród nich aż 70% robi to przynajmniej raz w tygodniu, a co piąty (20%) deklaruje, że używa kas samoobsługowych codziennie lub prawie codziennie. Polscy konsumenci doceniają w nich przede wszystkim:

  • wygodę i bezpieczeństwo dokonywania płatności (83%, spadek r/r o 2%);
  • wygodę robienia zakupów (81%, bez zmian r/r);
  • łatwą obsługę (78%, spadek r/r o 2%);
  • jasne i zrozumiałe komunikaty na wyświetlaczu (78%, spadek r/r o 1%).

Najgorzej zaś oceniana jest poprawność działania kas samoobsługowych i ich niezawodność (54%, spadek r/r o 3%) – co może być istotną informacją dla detalistów inwestujących w rozwój infrastruktury samoobsługowej.

Wykres - ocena kas samoobsługowych
Źródło: Raport Inquiry “Zakupy spożywcze 2025”.

W naszym kraju pojawia się też coraz więcej sklepów bezobsługowych, czyli całkowicie zautomatyzowanych punktów sprzedaży, w których nie ma ani kasjerów, ani tradycyjnych kas. Choć słyszało o nich 63% Polaków, to doświadczenie z wizyty w takim sklepie ma zaledwie 15%. Najczęściej o sklepach bezobsługowych słyszeli młodsi konsumenci (do 44 roku życia). Im starsza grupa wiekowa, tym maleje odsetek osób, które wiedzą o tego typu punktach sprzedaży.

Znajduje to oczywiście odzwierciedlenie w procencie osób korzystających ze sklepów bezobsługowych w różnych grupach wiekowych – w przypadku osób w wieku 18-24 lata wynosi on jedną czwartą (25%), zaś dla grupy wiekowej 55+ zaledwie 9%. Jest to więc format, który warto rozwijać przede wszystkim w lokalizacjach, w których jest dużo młodych konsumentów. Jeśli zaś chodzi o podział ze względu na płeć, to wygląda on następująco – kiedykolwiek skorzystało z nich 18% mężczyzn i 12% kobiet, słyszało zaś 68% mężczyzn i 59% kobiet.

Duża popularność programów lojalnościowych

Zdecydowana większość polskich konsumentów korzysta z programów lojalnościowych. 81% badanych przyznaje, że bierze lub brało udział w przeszłości w przynajmniej jednym takim programie (nieznaczny spadek r/r – w 2023 roku odsetek ten wynosił 82%). Wśród osób korzystających z programów lojalnościowych, 76% używa zapewniających zniżki kart lub aplikacji (wzrost o 1% r/r), a 54% zbiera punkty za dokonane zakupy (spadek o 1% r/r).

Czterech na dziesięciu konsumentów (40%) uczestniczy w akcjach zbierania naklejek za zakupy (spadek o 2% r/r). Do klubu, który daje stały dostęp do specjalnych ofert należy 23% badanych (również spadek r/r o 2%), zaś w programie cashback uczestniczy 22% Polaków – ta kategoria ma największy spadek r/r, wynoszący 4%. Nieznaczne zwyżki – o 1% – odnotował udział w zadaniach i zabawach (np. rozwiązanie quizu, polecenie firmy) oraz kategoria „Inne”.

Z programów lojalnościowych częściej korzystają kobiety niż mężczyźni (84% vs 79%). Liczba tych pierwszych urosła względem 2023 roku, a mężczyzn zmalała. Jeśli zaś chodzi o grupy wiekowe, to najmłodsi konsumenci (18–24 lata) są grupą, która podchodzi do lojalności z największym dystansem, co może być szansą dla marek szukających innowacyjnych form zaangażowania generacji Z. W pozostałych grupach wiekowych udział w programach lojalnościowych waha się w przedziale od 80% do 85%.

Warto też podkreślić, że aplikacje mobilne sieci handlowych są wysoko oceniane przez konsumentów. Ich użyteczność wykracza poza bycie dodatkiem – stają się kluczowym elementem ścieżki zakupowej. Służą nie tylko do zbierania punktów czy korzystania z kuponów, ale również do planowania zakupów i śledzenia promocji. Dla wielu konsumentów są podstawowym źródłem wiedzy o ofercie sklepu.

Badanie do raportu „Zakupy spożywcze 2025” przeprowadzono na ogólnopolskiej próbie ponad 2000 respondentów w październiku 2024 r. Najważniejsze wyniki porównano z danymi z poprzedniej edycji, zrealizowanej w 2023 r. Z publikacji możesz też dowiedzieć się m.in. o najważniejszych trendach w zakupach spożywczych Polaków. Raport dostępny jest tutaj.

Potrzebujesz sprawdzonych
dostawców usług IT?

Rocznie realizujemy około 1000 projektów.
Zaufaj naszej wiedzy i profesjonalizmowi.

Zapewniamy wygodniejsze i bezpieczniejsze ZAKUPY
KLIENTOM naszych KLIENTÓW.